zendegi-salem
zendegi-salem
zendegi-salem
zendegi-salem

بررسی کامل خواص رزماری در طب سنتی

m_rooina
20.04.18 01:02 PM Comment(s)

بررسی کامل خواص رزماری در طب سنتی


رزماری یکی از معروف ترین گیاهان دارویی نزد مسیحیان است. در واقع اسم این گیاه نیز به نام حضرت مریم Mary اشاره دارد. این گیاه به حدی نزد طبقه متدین محبوب بوده که از آن همیشه در مراسم عروسی استفاده می کردند. این گیاه چند ساله و معطر از تیره نعنایان می باشد و به خانواده دو لپه ای ها تعلق دارد. معمولا شاخه های بالا رونده این گیاه تا 150 سانتی متر نیز رشد می کنند. از خواص رزماری برای سال ها در طب سنتی و موارد دارویی استفاده می شده است و از همین رو رزماری را یکی از ارزشمند ترین گیاهان دارویی محسوب می کنند.

 

خواص رزماری

تقویت حافظه

یکی از از اولین استفاده های مستند این گیاه، ریشه در خواص محرک شناختی دارد. گفته شده است که خواص رزماری به بهبود حافظه و افزایش اطلاعات و تمرکز کمک می کند. در حالی که بسیاری از این ادعاها هنوز نیاز به تحقیق و مطالعه دارند، اثرات آن بر مغز نشان دهنده افزایش حافظه است. به همین ترتیب، رزماری با تحریک فعالیت های شناختی در افراد سالخورده و افرادی که مبتلا به اختلالات شناختی حاد مانند آلزایمر یا زوال عقل هستند، مرتبط است. رزماری یک جایگزین هیجان انگیز برای داروهای شیمیایی است که اکثرا عوارض جانبی دارند.

کاهش استرس

عطر رزماری به تنهایی درمانی برای بهبود خلق و خوی، پاکسازی ذهن و تسکین استرس در کسانی که با اضطراب مزمن یا اختلال هورمون استرس دچار هستند، می باشد. شما می توانید با دود کردن این گیاه یا استفاده موضعی از برگ هایش، از چنین ویژگی هایی بهره ببرید. برای درمان آروماتراپی از اسانس رزماری استفاده می کند، اما غلظت اجزای فعال ممکن است لزوما اثرات مثبت بر روی استرس و خلق و خوی نداشته باشد.

خواص رزماری

تقویت دستگاه ایمنی

از مهم ترین خواص رزماری می توان به داشتن آنتی اکسیدان ها، ضد التهابی و ضد سرطان زا ها، اشاره کرد. این نشان دهنده حمله سه جانبه علیه بسیاری از بیماری های مختلف است که می تواند سیستم ایمنی را تهدید کرده یا آسیب به یکپارچگی بدن وارد کند. از جمله مهم ترین آنتی اکسیدان های رزماری می توان به سید رزمارینیک، اسید کافئیک، اسید بوتولیک و کارنوسول اشاره کرد. آنتی اکسیدان ها خط دوم دفاعی بدن هستند.

آنتی باکتریال

در حالی که کیفیت کلی رزماری در تقویت ایمنی به اندازه کافی چشمگیر است، این گیاه می تواند در مقابل عفونت های باکتریایی، مخصوصا گوارشی ها، ایستادگی کند. باکتری H. pylori پاتوژن خطرناکی است که می تواند زخم های معده را ایجاد کند. رزماری باعث جلوگیری از رشد این باکتری در هنگام مصرف می شود. به همین ترتیب خواص رزماری به جلوگیری از عفونت استاف که جان هزاران نفر در سال را می گیرد، کمک می کند.

آرام بخش معده

رزماری به طور سنتی توسط بسیاری فرهنگ ها به عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده، یبوست، نفخ و اسهال استفاده می شود. اثرات ضد التهابی و تحریک کننده آن تا حد زیادی علت این ویژگی است، بنابراین اضافه کردن آن به رژیم غذایی هفته ای شما به سرعت می تواند به تنظیم حرکات روده و سیستم گوارش کمک کند.

خواص رزماری

درد را کاهش می دهد

به عنوان یک داروی ضد درد، از خواص رزماری به صورت مرهم و دوا برای درمان موضعی زخم ها و کاهش درد برای قرن ها استفاده می شده است. برای کاهش درد اندام های داخلی مانند سردرد، بهتر است که رزماری را به صورت خوراکی مصرف کنید. این گیاه یکی از اصلی ترین روش های درمان طبیعی میگرن می باشد. راهبان چینی با دود کردن عصاره رزماری در اتاق های خود از ابتلا به چنین بیماری هایی جلوگیری می کردند.

ضد التهابی

شاید مهمترین نقش رزماری به عنوان یک عامل ضد التهابی در بدن باشد. کارنوزول و اسیدهای کارنوسیک دو آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی هستند که در رزماری یافت می شوند که به کاهش التهاب ماهیچه ها، رگ های خونی و مفاصل کمک می کنند. این امر می تواند به درمان بسیاری از شرایط  از جمله فشار خون، نقرس، آرتریت و آسیب های ناشی از اعمال جراحی منجر شود. شما می توانید با مصرف خوراکی، از این خاصیت رزماری استفاده کنید.

سم زدایی بدن

رزماری یک نوع دیورتیک است و به همین سبب می تواند از طریق افزایش ادرار به سم زدایی بدن کمک کند. علاوه بر این، با افزایش میزان آب بدن، همچنین می تواند باعث خارج کردن پاتوژن ها، نمک، سموم و حتی چربی بیش از حد شود (در صورتی که به طور منظم مصرف می کنید).

Get Started Now