zendegi-salem
zendegi-salem
zendegi-salem
zendegi-salem

خواص دارویی و درمانی تخم شربتی

m_rooina
06.07.18 07:28 PM Comment(s)

آکاایران: خواص دارویی و درمانی تخم شربتی

خوشبختانه هر روز مردم بیشتر با روش های طبیعی برای مقابله با برخی مشکلات روزمره آشنا شده و از آن ها استقبال می کنند. تخم شربتی جزو همین روش های طبیعی است که برای درمان مشکلات زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. البته ما ایرانی ها از آن به عنوان یک نوشیدنی برای رفع عطش تابستان استفاده می کنیم. اما باید بدانید که این دانه های ریز سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری هستند که اثرات زیادی مانند کاهش وزن، کنترل کلسترول خون و تری گلیسیرید و رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست دارند. اگر شما نیز از مشکلات گوارشی رنج می برید می توانید تخم شربتی را به برنامه ی غذاییتان اضافه کرده و از خواص کم نظیر آن بهره مند شوید. تخم شربتی نیز مانند تمام دانه های دیگر سرشار از فیبر است که به طور مؤثری روی عملکرد روده ها تأثیر می گذارد و باعث افزایش حرکت آن ها و رفع یبوست می شود. با ما همراه باشید تا بیشتر با این دانه های ریز و تأثیر آن ها برای رفع یبوست آشنا شوید.

به گزارش آکاایران: تخم شربتی نیز مانند تمام دانه های دیگر سرشار از فیبر است که به طور مؤثری روی عملکرد روده ها تأثیر می گذارد و باعث افزایش حرکت آن ها و رفع یبوست می شود.

تخم شربتی برای مقابله با یبوست: چرا و چگونه؟

تخم شربتی حاوی ترکیبات گیاهی شناخته شده ای به نام موسیلاژ است که به تنظیم عبور مدفوع از روده ها و ایجاد احساس سیری و پیشگیری از پرخوری کمک می کند. نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند که خاصیت اصلی تخم شربتی مقابله با یبوست است. دلیل آن نیز فیبرهای محلول و غیر محلول در آب فراوان موجود در این دانه های ریز است که برای داشتن گوارشی سالم، لازم و ضروری اند. فیبرهای محلول در آب باعث افزایش حرکات روده ها می شوند به خاطر اینکه این فیبرها در بدن هضم نمی شوند و مانند یک جارو ضایعاتی که مورد نیاز بدن نیستند را تمیز می کنند. از طرف دیگر فیبرهای محلول در آب باعث افزایش عبور مدفوع از روده ها می شوند چون آب را جذب می کنند، حجیم شده و به خوبی مواد زائد را از بدن دفع می کنند.
این دانه ها زمانی که به میزان کافی آب جذب کنند می توانند به طور مؤثر عمل کرده و با یبوست مقابله کنند. بنابراین لازم است که با مصرف تخم شربتی مصرف آب یا دیگر نوشیدنی های طبیعی و سالم را نیز افزایش دهید
یکی از خواص تغذیه ای تخم شربتی میزان بالای اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ موجود در آن است. این دو اسید چرب ضروری برای دستگاه قلب و عروق مفید هستند و باید حتماً از طریق مصرف مواد غذایی جذب بدن شوند چون بدن قادر به تولید آن ها نیست. تخم شربتی همچنین حاوی میزان قابل توجهی ویتامین های A،D،E و K و همچنین مواد معدنی مانند آهن، بور، پتاسیم، کلسیم و فسفر است. این دانه های ریز حاوی فیبرها و آنتی اکسیدان ها است و دو برابر بیشتر از دانه های دیگر حاوی پروتئین می باشد.

روش مصرف تخم شربتی برای مقابله با یبوست

مصرف منظم تخم شربتی برای داشتن رژیم غذایی سالم و همچنین تحریک عملکرد روده ها مؤثر است. با این حال لازم است که روش مصرف آن را به درستی یاد بگیرید تا بهره ی بیشتری از خواص ببرید.
لازم نیست همیشه به میزان یکسانی تخم شربتی بخورید
توصیه می شود که روزانه حداکثر دو قاشق تخم شربتی مصرف کنید تا به خوبی از خواص آن بهره مند شوید. اگر تاکنون از این دانه های ریز استفاده نکرده اید بهتر است در ابتدا با میزان کم یعنی یک قاشق در روز شروع کنید و به مرور به دو قاشق در روز برسانید.
مصرف آب را افزایش دهید
این دانه ها زمانی که به میزان کافی آب جذب کنند می توانند به طور مؤثر عمل کرده و با یبوست مقابله کنند. بنابراین لازم است که با مصرف تخم شربتی مصرف آب یا دیگر نوشیدنی های طبیعی و سالم را نیز افزایش دهید.
تخم شربتی را خیس کنید
برای پیشگیری از عوارض نامناسب تخم شربتی روی دستگاه گوارش توصیه می شود که قبل از مصرف تخم شربتی را در یک لیوان آب بخیسانید.

روش های دیگر مصرف تخم شربتی برای مقابله با یبوست

می توانید تخم شربتی را در اسموتی میوه ها یا سبزیجات بریزید. همچنین می توانید به آب پرتقال یا آب میوه های دیگر یک تا دو قاشق تخم شربتی اضافه کنید. برای تهیه ی پودینگ ساده می توانید این دانه ها را به شیر بادام یا هر نوع شیر گیاهی دیگر اضافه کنید. تخم شربتی برای تهیه ی شیرینجات، کیک های کوچک و بیسکویت ها ایده آل است. مصرف آن با ماست، غلات، جوی دوسر و حتی سالادها نیز از دیگر روش های استفاده از خواص این دانه های ریز محسوب می شود.
درمان خانگی یبوست با تخم شربتی
برای بهره مندی از بیشترین خواص ضدیبوستی تخم شربتی می توانید این دانه ها را به ترکیب نوشیدنی ها اضافه کنید و یا مانند روش زیر اقدام کنید:

مواد لازم
تخم شربتی : ۲ قاشق معادل ۱۰ گرم
آب  : ۱ لیتر
خرما : ۳ تا ۶ عدد

روش استفاده
دو قاشق تخم شربتی را در یک لیتر آب ریخته و به خوبی تکان دهید. اجازه دهید به مدت ده دقیقه خیس بخورند. اگر دچار یبوست شدید هستید یک لیتر صبح و یک لیتر بعد از ظهر از این نوشیدنی میل کنید و در ساعات پایانی روز چند عدد خرما بخورید تا تأثیر این درمان طبیعی چندین برابر شود.

مصرف تخم شربتی به تنهایی معجزه نمی کند اما یک مکمل مناسب برای یک رژیم غذایی سالم است. بهتر است به طور منظم از این درمان خانگی استفاده کنید اما آن را تبدیل به یک نوشیدنی مصرف هر روزه نکنید. توصیه می کنیم وقفه هایی در بین دوره های مصرف ایجاد کنید.

Get Started Now