zendegi-salem
zendegi-salem
zendegi-salem
zendegi-salem

ساده ترین درمان یبوست با عسل و چند گیاه دم دستی

m_rooina
22.03.18 07:40 PM Comment(s)

ساده ترین درمان یبوست با عسل و چند گیاه دم دستی!

به نوشته الو دکتر: شاید دیدن اینکه مادر یا پدر سالمندتان که دچار یبوست شده دردآور باشد. یا این معضل گریبانگیر خودتان باشد. در این مطلب برای شما راهکارهای ساده و راحت درمان یبوست با گیاهان دم دستی را آورده ایم تا این مشکل را به سادگی رفع کنید.

 

راهکارهای اصلی و ساده برای رفع یبوست

۱- خوردن یک لیوان خاکشیر صبح ناشتا

۲- مخلوط یک فنجان آب کرفس با آب هویج

۳- مخلوط یک قاشق غذاخوری پودر گل سرخ و یک فنجان ماست بدون چربی

۴- خوردن شش عدد زیتون همراه با غذا

۵- مخلوط عرق کاسنی همراه با عسل روزی یک استکان صبح ناشتا

۶- هر روز همراه با غذا سبزی شوید، جعفری، کاهو، گشنیز مصرف شود.

۷- صبحانه کامل خورده شود.

۸- شب غذای سبک میل شود.

 

درمان یبوست با عسل

خوردن شیر و عسل روزی دو لیوان علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد برای رفع یبوست هم بسیار نافع است و خوردن یک قاشق مربا خوری یا غذا خوری عسل هم بعد از هر وعده غذا برای جلوگیری از یبوست بسیار موثر است.

 

درمان یبوست با موسیر

انواع سیر، موسیر و والک از جمله گیاهان ضد یبوست می باشند و کسانی که به طور دائمی مقدار کمی سیر، موسیر یا والک با غذای خود میل کنند، کمتر مبتلا به یبوست می شوند. برگ های تازه والک را می توان به همراه جعفری مانند سبزی خوردن تازه با غذا میل کرد. موسیر را می توان خشک کرده و به صورت پودر در غذا مصرف نمود.

 

سه دمنوش معجزه آسای درمان یبوست با عسل

مصرف جوشانده سبوس گندم همراه با عسل بهترین دارو برای افراد مبتلا به یبوست است که هم سهل الهضم و هم سهلالتجزیه است.

 

15 الی 20 گرم شنبلیله را در یک لیتر آب دم کرده و صاف کرده آن را با 250 گرم عسل مخلوط کرده و روزی سه فنجان قبل از غذا میل نمایید.

20 الی 40 گرم میوه تازه آقطی (یاس کبود) را در یک لیتر آب یا شیر مخلوط کنید و ده دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن با 250 گرم عسل شیرین کرده صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت هر بار یک لیوان در دو یا سه مرحله از آن بنوشید.

 

درمان یبوست سالمندان با خاکشیر

سالخوردگان بدنشان کم‏آب و خشک شده و به همین نسبت روده‏هایشان نیز خشک و کم‏آب مى‏گردد و در نتیجه کمتر ترشح مى‏کند و این سببى براى یبوست آنان مى‏شود. در این مورد بهترین داروى طبیعى خاکشیر است که باید آن را کوبیده داخل استکان قندداغ کرده بنوشند. در اینجا لعاب خاکشیر روده را تر و نرم و سطح درونى آن را لیز نموده و سبب سهولت سیر مدفوع و رفع تدریجى عارضه مى‏گردد. با خوردن خاکشیر رنگ مدفوع اغلب سیاه مى‏شود.

 

درمان یبوست با اسفرزه

اسفرزه فیبر طبیعی ملین است که به سفت شدن مدفوع کمک می کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است با دیگر ملین های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد از جمله:

 واکنش آلرژیک

حالت تهوع

 معده درد

 استفراغ

اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد

 

بررسی یبوست در کودکان

مصرف بی‌رویه شیر می‌تواند سبب بروز یبوست شود. کودکانی که پس از ۲ سالگی مقادیر زیادی شیر در روز مصرف می‌کنند، مستعد ابتلا به یبوست هستند. بنابراین، بعد از ۲ سالگی توصیه می‌شود بیش از ۴۵۰ میلی‌لیتر شیر در روز مصرف نشود. مصرف زیاد شیر همچنین، می‌تواند کم‌خونی فقرآهن نیز ایجاد کند. با وجود این حذف کامل شیر از رژیم غذایی کودکان مبتلا به یبوست نیز صحیح نیست، بلکه باید در حد تعادل استفاده شود. در این میان، یکی از مهم‌ترین زمان‌های شروع یبوست، زمان قطع شیر مادر و شروع مصرف شیر خشک یا شیر پاستوریزه است.

 

طب سنتی در مورد یبوست چه می گوید

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود. در مقابل، غذاهایی مثل اسفیدباج (آبگوشت جوجه یا بزغاله و گوشت‌های راحت‌هضم همراه با سبزی‌هایی مثل اسفناج و کدو و...) طبیعت گرم و تر دارند و روده‌ها را مرطوب می‌کنند. گوشت مرغ چاق و بال جوجه یا مرغ نیز باعث لعاب‌دار شدن خوراک و نرم شدن مدفوع می‌شود؛ به‌خصوص در کسانی که سوداوی مزاج هستند. از طرفی، مصرف مرغ همراه دارچین، بادام، زیتون و کرفس، شکم پر کردن آن با سبزی‌ها و همچنین آبگوشت خروس با روغن بادام شیرین به رفع یبوست کمک می‌کند. درواقع دارچین لطیف‌کننده و مقوی معده است و نفخ را از بین می‌برد. تخم کرفس نیز جاذب از معده و دافع از روده است؛ یعنی مواد زائد را از معده به سمت روده‌ها جذب و از روده‌ها به خارج از بدن دفع می‌کند. روغن زیتون هم ملین است و دل درد را برطرف می‌کند البته به شرط اینکه غذا با شعله زیاد طبخ نشود و خوراک به خوبی جا بیفتد.

Get Started Now